Nieuwe voorzitters Groen Nationaal - Visie op Groen en onze samenleving

De kandidaten voor het voorzitterschap zijn (deels?) bekend. Ieder van hen heeft zijn of haar ideeën en plannen voor de partij, en dat is goed. Zelf zou ik nooit de ambitie hebben om voorzitter van een nationale partij te worden, laat staan dat ik het talent daarvoor bezit. Toch wil ik graag mijn visie delen over hoe Groen zich naar de buitenwereld kan profileren. Dit doe ik vanuit mijn eigen gekleurde bril, mijn rugzakje dat mij gevormd heeft tot wie ik ben; zowel als actief lid van de partij als individueel persoon.

Wie mij kent, weet dat ik gezinswetenschapper ben. In mijn (vrijwilligers)werk en mijn gevolgde opleidingen draait alles om het echt zien en horen van mensen, ongeacht hun verleden, leeftijd, geslacht, afkomst of seksualiteit. Hierdoor kijk ik soms op een andere manier naar de dingen binnen de partij en hoe we verschillende ideeën met elkaar kunnen verbinden.

Voor mij draait politiek niet om het bekritiseren van anderen, maar om Groen sterker te maken. Politiek gaat verder dan de stemmen van vandaag. Het gaat ook over kinderen die nog geboren moeten worden, ouderen die nog een toekomst verdienen, en een samenleving die duurzaam en eerlijk is – niet alleen voor nu, maar stap voor stap met een lange-termijnvisie.

Een kandidaat voorzitter wil Groen meer doen bewegen naar het centrum, en dat kan ik deels volgen. Maar economie mag nooit belangrijker zijn dan ecologie. Klimaatverandering en milieuvernietiging zijn geen problemen voor de toekomst, ze gebeuren nu al. Tegelijkertijd zien we dat sommige bedrijven winst maken uit schade aan de wereld. Natuurrampen zorgen voor herstelwerk voor bedrijven, ziekten en pandemieën creëren winsten voor de farmaceutische industrie, en vervuiling zorgt voor extra gezondheidsproblemen zoals dementie. Dit is een systeem dat volgens mij Groen wil veranderen. Economie moet de samenleving sterker en gezonder maken, niet profiteren van kwetsbaarheid. Daarom kiest volgens mij Groen voor schonere lucht, duurzame energie, betaalbare ecologische oplossingen voor iedereen, en een samenleving die voorbereid is op de gevolgen van klimaatverandering.

Voor mij wil Groen iedereen bereiken. Te veel mensen stemmen uit gewoonte of ongenoegen op partijen die niet altijd oog hebben voor iedereen. Zo laat CD&V vaak kansen liggen voor gezinnen die niet binnen het traditionele plaatje passen: singles, bewust ongehuwde moeders of vaders, en situaties zoals draagmoederschap krijgen te weinig steun laat ons hierbij zeker het thema abortus niet bespreken. Vooruit doet niet altijd genoeg voor kinderen in kwetsbare situaties in hun eerste levensjaar. N-VA is streng en rigide in haar aanpak van vluchtelingen en sociale rechten. Vlaams Belang verspreidt vaak retoriek die vrouwen, minderheden en kwetsbare groepen uitsluit. Groen kiest hierin volgens mij bewust een andere weg: een partij die elk gezin en ieder individu serieus neemt – arm, kansarm, kansrijk of rijk – en daarbij  solidariteit, rechtvaardigheid en inclusie centraal stelt.

Mobiliteit moet eerlijk zijn: gezinnen die afhankelijk zijn van een vervuilende auto moeten geholpen worden, en openbaar vervoer moet voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zijn – voor mensen met een handicap, zwangere vrouwen en ouderen. Ouderen verdienen zorg, betrokkenheid en ondersteuning, zodat hun ervaring en kennis een rijkdom blijft voor de samenleving.

We kunnen ook iets betekenen voor straatbewoners of mensen die dreigen ongewild dit te worden. Ze moeten toegang hebben tot bed, bad en brood, ondersteuning krijgen bij integratie, en Vzw’s die hen helpen moeten meer actief worden gesteund. Kleine stappen vooruit zijn belangrijk, zowel voor de samenleving als voor het individu. Tegelijk moeten we accepteren dat sommige mensen op straat liever geen hulp willen en hun leven zelfstandig willen leiden.

Groen moet zich blijven inzetten voor gezinnen in kwetsbare situaties en voor humane opvang van mensen op de vlucht. Onze partij moet blijven vechten voor een beleid, dat iedereen helpt, ongeacht of je arm, rijk of iets daartussenin bent. We willen samenwerking met iedereen, ook met mensen en groepen die het goed hebben, zodat we samen een samenleving bouwen waarin iedereen een eerlijk deel krijgt.

Groen moet ook een pacifistische partij blijven: we dromen van een wereld zonder wapens, waarin kinderen veilig kunnen opgroeien. Daarnaast investeren we in kunst, cultuur en diversiteit, want kunst maakt onze samenleving mooier en diversiteit maakt haar sterker.

Om onze idealen echt zichtbaar te maken, moeten we actief de straat op, in contact met mensen. We hoeven niet te wachten tot we op tv of in de krant worden uitgenodigd. De beste manier om gehoord te worden, is door tussen de mensen te staan en acties te doen die laten zien waar Groen voor staat.

We moeten nieuwe gezichten kansen geven: mensen van verschillende leeftijden, achtergronden en lagen van de samenleving. Zo wordt de partij een echte afspiegeling van de maatschappij. Publicaties over onderwerpen die Groen belangrijk vindt – zoals klimaat, sociale rechtvaardigheid, cultuur en diversiteit – kunnen helpen om bewustzijn te creëren en hierdoor moeten we om het debat te sturen hier nog meer op inspelen.

Binnen de partij en in de samenleving moeten we mensen zien zoals ze zijn, niet alleen kijken naar geslacht, afkomst of status. Als man besef ik dat ik makkelijker kan spreken over feminisme, maar echte gelijkheid gaat verder dan één geslacht. Het gaat erom dat ieder individu gelijke kansen en middelen krijgt. Het feminisme dat ik nastreef is inclusief: het gaat niet over één groep, maar over een samenleving waarin niemand wordt buitengesloten en iedereen de kans krijgt zich te ontwikkelen en volwaardig deel te nemen aan het leven. Met een gelijkheid aan middelen tussen vrouwen en mannen.

Door deze aanpak denk ik kan Groen sterker worden: zichtbaar, betrokken, inclusief, en met veel verschillende stemmen die onze waarden en onze wetenschappelijk waarde uitdragen.

Groen kan het verschil maken – niet alleen in het parlement, maar vooral in het dagelijkse leven van mensen. Samen kunnen we zorgen voor een samenleving die eerlijker, duurzamer en warmer is. Een samenleving waarin elk kind kan opgroeien in een gezonde omgeving, waarin ouderen gerespecteerd en betrokken worden, waarin gezinnen steun krijgen ongeacht hun vorm, en waarin kwetsbaren niet vergeten worden.

Maar dit kunnen we niet alleen. Het vraagt betrokkenheid, initiatief en samenwerking van iedereen die gelooft in een betere toekomst. Sta op, kom in actie, praat mee, deel ideeën en doe mee aan acties die Groen zichtbaar maken. Elk stapje telt. Samen kunnen we onze waarden zichtbaar maken en ervoor zorgen dat Groen een partij blijft die staat voor menselijkheid, rechtvaardigheid en een duurzame wereld.

Groen is van ons allemaal – niet alleen van een voorzitter of ondervoorzitter. Laten we samen bouwen aan een samenleving waarin iedereen telt.

En vooral: als je dit leest en lid bent van Groen, stem dan op een voorzittersduo waarvan je in hart en hoofd gelooft dat het de belangen van ons kleine land, van Europa en bovenal van onze moeder aarde het beste kan verdedigen. Een duo dat visie en beleid kan vormgeven voor een duurzame en rechtvaardige toekomst voor iedereen en onze partij.

 

Groeten,

Kenzië Meynaerts Ceusters 

Politiek raadslid Groen Nationaal 

Reacties