Beste Remco,
Proficiat met je overwinning in het tijdrijden vandaag. Je hebt opnieuw laten zien wat voor uitzonderlijk sportief talent je bent. Niemand kan jouw kracht en doorzettingsvermogen ontkennen.
En toch voelt deze overwinning bitter. Bitter, omdat ze plaatsvindt in Rwanda, een land waar de mensenrechten zwaar onder druk staan. Kritische journalisten worden monddood gemaakt of zelfs de toegang geweigerd. Censuur en repressie zijn er dagelijkse realiteit. Zoals de Koran ons eraan herinnert: we mogen de waarheid niet verbergen of verdraaien als we haar kennen.
Daarnaast mogen we de geopolitieke spanningen niet negeren. Rwanda wordt ervan beschuldigd rebellen in Congo te steunen. Voor een Belg zou dit, gezien onze beladen geschiedenis in de regio, reden genoeg moeten zijn om niet weg te kijken maar duidelijk stelling te nemen. De Koran spoort ons aan: wees altijd eerlijk en getuige rechtvaardig, ook als dat tegen jezelf of je naasten ingaat, zelfs als dat betekent dat je een prestigieuze kans moet laten liggen.
Daarom doet het pijn te zien hoe het wielrennen, een sport die miljoenen mensen verbindt, wordt ingezet om een glanzend beeld op te hangen, terwijl de realiteit schrijnend anders is. Dat jij, en met jou de andere Belgische renners, toch besloten deel te nemen, maakt dit des te zwaarder.
Jij bent niet zomaar een renner, maar een symbool van de koers en haar toekomst. Juist daarom hoop ik dat je beseft dat je titel méér is dan een trui, een beker, een financiële beloning op je bankrekening of een plek in de geschiedenisboeken. Je bezit een platform, een stem die reikt tot ver buiten België en de sport. Je kan ervoor kiezen enkel je regenboogtrui te vieren, of je kan erkennen dat deze overwinning onlosmakelijk verbonden is met de omstandigheden waaronder ze behaald werd. Zoals de Koran ons waarschuwt: het najagen van rijkdom, roem of macht kan je zo opslokken dat je vergeet wat echt waardevol is, en uiteindelijk ga je eraan ten onder.
De koers is hier misbruikt om de werkelijkheid in Rwanda te verhullen. Soms is het sterker om een titel aan je voorbij te laten gaan, een beker te laten verstoffen, een trui te laten hangen, als teken van verzet tegen onrecht. Soms is niet trappen moediger dan winnen.
Met kritische groet,
Kenzië

Reacties
Een reactie posten