Dagboek van een linkse waterrat


13 juli 2025

Vandaag voor de eerste keer meegedaan aan de Big Jump, een jaarlijkse actie waarbij mensen in heel Europa tegelijk in rivieren en waterlopen springen om aandacht te vragen voor proper water en gezonde natuur. Water is leven, en daar mogen we best wat meer zorg voor dragen.

Samen met Kelly De Leuze van Groen Diest een sprong gewaagd in de Demer. Dieper dan verwacht, maar het voelde goed. Koud en fris, zoals het hoort. Zwemmen in de natuur, ik raad het iedereen aan.

Kijken naar de wolken vanuit het water, als een ster drijven op de stroom en dat met 225 andere mensen. Mensen die, elk op hun manier, geven om water, natuur en toekomst. Het deed deugd.

Op zo’n moment voel je weer waarom je dit allemaal doet. Waarom je actie voert, vergadert, brieven schrijft, foldert, je blijft inzetten. Niet om gelijk te halen, maar om iets te behouden. Of beter nog: om iets terug te winnen. Natuur, ademruimte, stilte, water waar je zonder schrik in kunt springen.

Op naar volgend jaar.



“We forget that the water cycle and the life cycle are one.”

Jacques Cousteau

ROB the big jump festival

Reacties